Rijschool Europa Rijschool Europa Rijschool Europa Rijschool Europa Rijschool Europa Rijschool Europa Rijschool Europa Rijschool Europa Rijschool Europa Rijschool Europa Rijschool Europa Rijschool Europa Rijschool Europa

Nieuws

04-12-2017

Duizenden auto’s met dagrijverlichting rijden zonder achterlicht


In de avond weet iedere automobilist het wel: lichten aan! Je wilt immers zelf een helder wegbeeld vóór je hebben én je wilt gezien worden. In de ochtend- of avondschemer is het voor veel weggebruikers echter niet duidelijk welke verlichting ze het beste kunnen voeren.

In 2011 is automatische dagrijverlichting verplicht gesteld voor alle nieuwe (type) auto’s. Sinds 2012 geldt dit ook voor vrachtwagens en bussen. Het betreft alleen verlichting aan de voorkant van de auto, verlichting aan de achterzijde was volgens de Europese richtlijn niet toegestaan.

Gevaarlijke situaties
Veel auto-ongelukken hebben te maken met zichtbaarheid van weggebruikers. Dagrijverlichting – dat vaak uit led-lampen bestaat en automatisch aangaat als de auto wordt gestart – verkort de reactietijd, afstanden van tegenliggers worden beter ingeschat en je ziet duidelijker het verschil tussen een stilstaande en een rijdende auto.

Echter, veel mensen denken bij schemer of dichte mist dat ze zichtbaar zijn, maar beseffen zich niet dat hun achterlichten niet branden. Ook bij het rijden in tunnels kan dit gevaarlijke situaties opleveren. Als automobilist moet je zelf alert zijn om ook je gewone verlichting in te schakelen, wanneer je geen ingebouwde lichtsensor of ‘AUTO’-stand hebt in je auto.

Er rijden naar schatting zo’n 750.000 auto’s rond met dagrijverlichting alleen aan de voorkant.

Tegenstrijdige geluiden over achterlichten
Sinds 2015 is het toegestaan om ook de achterlichten te koppelen aan de dagrijverlichting. Onder meer de ANWB alsook meerdere importeurs berichten dat bij auto’s die na 30 januari 2015 een typegoedkeuring krijgen, de achterlichten verplicht tegelijkertijd met de dagrijlichten moeten branden. De RAI Vereniging laat ons echter weten dat het geen verplichting is, maar een van de mogelijkheden waaruit een fabrikant kan kiezen. Ook de RDW laat weten dat er geen verplichting is.

Vraag na bij je garage of importeur of de dagrijverlichting softwarematig gekoppeld kan worden aan de achterverlichting, immers 'safety first'!

Bron: Kassa.nl


Meer nieuws

Pagina 1 van 18  > >>