Rijschool Europa Rijschool Europa Rijschool Europa Rijschool Europa Rijschool Europa Rijschool Europa Rijschool Europa Rijschool Europa Rijschool Europa Rijschool Europa Rijschool Europa Rijschool Europa Rijschool Europa

Nieuws

09-01-2018

Zo voorkom je vermoeidheid achter het stuur


Naast alcohol, drugs en telefoneren, is ook vermoeidheid een gevaar op de weg. Daarom hebben Franse wetenschappers een speekseltekst ontwikkeld die vermoeidheid vaststelt. Maar je kunt het natuurlijk het beste voorkomen, hoe doe je dat?

Franse wetenschappers hebben een proef gedaan met speeksel en daaruit bleek dat de mate van vermoeidheid af te lezen is uit speeksel. Ze testten automobilisten die twee nachten minder dan drie uur hadden geslapen. Hieruit konden ze concluderen dat twee stoffen in het speeksel iets zeggen over vermoeidheid, het hormoon cortisol en het enzym alfa-amylase. Als de waarden van deze stoffen laag zijn, wil dat zeggen dat iemand niet fit genoeg is. Toch zal het nog wel even duren test ook echt gebruikt zal gaan worden, er is eerst nog meer onderzoek nodig.

In slaap vallen achter het stuur

Zo'n test zou goed nieuws zijn, want uit eerder onderzoek is gebleken dat naar schatting 10 tot 15 procent van de ernstige ongelukken worden veroorzaakt door een vermoeide bestuurder. 25% van de ondervraagden zegt zelfs wel eens in slaap te zijn gevallen achter het stuur.

Hoe blijf je wakker?

Veilig Verkeer Nederland waarschuwt ook voor de gevolgen van vermoeidheid op de weg. Hoe blijf je gefocust?

  • Zet de temperatuur in de auto laag. Als het warm is, word je sneller rozig.
  • Stop regelmatig onderweg als je lange afstanden moet rijden. Je hebt per twee uur wel een kwartiertje rust nodig.
  • Vermijd alcohol, ook de twee toegestane glazen kunnen extra vermoeidheid veroorzaken.
  • Tafel niet te zwaar voordat je gaat rijden.
  • Rijden met een bijrijder is altijd beter. Door een gesprek te voeren, blijf je 'wakker'. En zodat deze persoon het altijd eventueel kan overnemen.
  • Zet je autostoel in een actieve positie.
  • Kijk actief op de weg en naar de omgeving, voorkom dat je gaat staren.
  • Voorkom vermoeide ogen door scherp licht, zorg dat je altijd een goede zonnebril bij je hebt.
  • Tijdens rijden op gladde wegen of in sneeuw kost meer energie, rust daarom tijdens deze ritten ook vaker.

En als je dan toch nog vermoeid raakt achter het stuur, dan kun je volgens VVN het beste stoppen. "Doe even een kwartiertje je ogen dicht, en rijd daarna weer fris verder."

Bron: Veilig Verkeer Nederland

Nog een tip van Autorijschool Europa een kauwgompje of pepermuntje helpt ook om vermoeidheid tegen te gaan.


Meer nieuws

Pagina 1 van 18  > >>